Dag 31- Sista dagen i New York

Sista dagen i new york spenderades i affärer och på restaurang! Jasmine åkte vid 17 tiden men vi fick vänta till 20.30.

Vi hade bokat en "bil" som skulle köra oss till flygplatsen som tydligen skulle vara billigare än shuttlebus sa killen i receptionen. Vi hade lite nudlar som vi åt när vi väntade på att klockan skulle bli 20.30.
Kl 20.00 kommer vår väskvaktare och säger att bilen är här. Fanny tittar ut och spärrar upp ögonen, " DET STÅR EN LIMOUSINE DÄR UTE, EN STOR FET LIMMO"
Nej nej det är inte vår bil sa vi, vi ska åka kl 20.30 i en vanlig bil.

Han dubbelkollade och frågade om vi hade rum 604 och ja det var ju vårt rum..och tydligen vår transport till flygplatsen också. Hahah alltså vad händer med denna resan? Först äter vi nudlar i lobbyn för att resekassan är slut och sen åker vi limousine till flygplatsen?! Kontraster!

Vi var hur som helst jädrigt nöjda med val av transport och man kan ju säga att vi avslutade resan på topp!

Dag 30- Sandras födelsedag!

Jag hade ställt klockan på 07.00 för att jag skulle hinna fixa iordning allt till födelsedagsbarnnets frukost-på-sängen! Jag gick till affären för att köpa ljus, födelsedagskort och Nutella! Jag var den enda kunden i butiken kl 07.15 så alla 8 anställda engagerade sig till max i min lilla morgonshopping! Jakten efter det perfekta kortet var uppdrag nummer ett! Tillslut hittade jag det!

Sedan skulle jag hitta 24 ljus vilket tre anställda fick hjälpa mig att leta efter men tillslut hittade vi det också!  Och så slutligen Nutellan,  den var svår men efter ca 45 minuter i matvutiken hade jag mina tre varor!

Nöjd och glad spatserade jag hem och rakt in i frukostbuffén för att grädda våffla och annat gott till Sandra! När jag sitter där och trycker ner 24 ljus i våfflan känner jag mig väldigt iakttagen av damerna som sitter mitt emot.
Dom frågade på knackig engelska
"Birthday??"
Yes svarade jag!
"Ooh happy birtdaay" sa dom...
Alltså NEJ, jag sitter inte och gör en födelsedagsvåffla till mig själv för att sedan blåsa ut 24 ljus ensam.. 😂

Problemet med ljusen var att våfflan var glödhet och ljusen smälte så alla ljus böjde sig och ville inte alls stå upp. Jag blev svettig och stressad över att sandra skulle få för sig att gå upp.. men med lite hjälp av damerna mitt emot så kom jag upp till rummet i tid!

Jag sjöng från tårna men Jasmine snusade och sov men Sandra hon vaknade med ett leende bara en 24 åring kan ha!
Här sitter hon iklädd sin present och våffla med blandad kombo av sirap och stearin.

Efter frukosten gick vi allihop i samlad trupp till tunnelbanan som skulle ta oss till naturhistoriska museet!

Där gick vi och kollade på dinosaurier, rymden, jorden, djur, havet, ja allt  som har med naturen att göra!

Jag Fanny Nicolina med kanske framförallt Sandra nöjde oss med att titta på djuret eller bilden och sedan gå vidare, men Jasmine var av det kulturella slaget och skulle läsa varenda skylt haha! Så varje gång vi mötte upp varandra där inne var Jasmine exalterad över att få dela med sig av allt hon hade lärt sig:
"Hallåååå visste ni att gorillor inte dricker något rinnande vatten utan dom får att vätska genom.din kost" men finländsk brytning! 😁 hon är fantastisk vår finländska vän!

Fy vad jag kommer sakna allas dialekter! Jasmine och Fannys ihop blir en oslagbar kombo 😂

Det tog sin tid inne på museet och tiden rann iväg som vanligt! Vi gick tillbaka till rummet och gjorde oss iordning inför kvällens födelsedagsmiddag! Men innan blev det såklart en frozen yoghurt på pinkberry!

Vi åt på en irländsk pub/restaurang, och det smakade sååå bra!

Efter middagen gick vi till Empire State Building! Många har sagt att man ska gå upp där på kvällen istället för dagen och nu förstår jag varför.  Klockan var 23.00 och herregud vad fint det var!

Imorgon är sista dagen på denna resa! Vi flyger kl 23.50 på kvällen så det är långa timmar att slå ihjäl utan hotellrum. Men det ska nog gå!

Godnatt! 😃

Dag 29- N Y C

Idag har vi gått så benen värker! Jag och Sandra försöker göra av med lite hamburgare och chokladbitar såhär några dagar innan det är dags att åka hem.
Vi skippade till och med våfflan imorses, det tog hårt på oss men vi klarade frestelsen.

Fanny och Nicolina åkte till woodbury idag så vi andra gick lite i affärer och åt lunch på stan. Det måste ha vart den varmaste dagen i new york någonsin idag! Det gick knappt att andas och svetten bara rann.

På eftermiddagen skulle jag Sandra och Jasmine gå på naturhistoriska museet vid central park. Sandra var jätte taggad på det..... eller så var hon mutad att följa med.

Hon krävde att vi skulle äta frozen yoghurtglass på vägen till museet och det var ju bara att se till att det skulle bli så. Sandra satte på sin frozen yoghurt - radar och ögonen gick höger-vänster-upp-ner på henne, sökandes efter en skylt. Men det var svårt, i typ en timma letade vi efter en  "pinkberry" butik och Sandras blodsocker bara sjönk och sjönk, när det var nära katastrof så dök det upp en butik som en skänk från ovan!

Jag fick tyvärr ingen bild på henne innan hon fick sin glass med såhär muntert blev det så fort Nutellan och glassen nuddade hennes smaklökar.

Lyckan var total och Jasmine var också nöjd trots att vi fick sitta på golvet!

Efter glassen skulle vi börja gå mot museet mem först skulle Sandra ha kaffe på Starbucks... hahah!

När klockan var 17 fick jag en oroskänsla att museet stängde tidigt. Mycket riktigt så stängde det om 15 minuter så vi hade gått hela vägen i onödan. Jasmine tog tunnelbanan hem men jag och Sandra gick till niketown för att kika lite när vi ändå var där. 6 våningar med nike, skor kläder och ja allt, men sviiiiin dyrt så den var det bara att gå ut där ifrån.

Sandra ville också ta tunnelbana och jag trodde att det fanns en längre upp på gatan men det var bara en orange linje så det blev att vi fick gå. Det var sådär populärt kan jag säga. Lyckan från glassen och kaffet var som bortblåst! Men hon blev glad sen igen så det gick ganska smärtfritt ändå och vi fick vår motion denna dagen också ;)

Nu har vi ätit nudlar, var längesedan så det smakade nästan bra. Pengarna är slut och nu väntar vi nästan bara på att få åka hem och krama om våra favoritpojkar. Men imorgon är ingen vanligt dag, för då är det Sandras födelsedag!  Det ska firas! 😃 🍦🎈

Godnatt!

Dag 28- Freedom Tower, Frihetsgudinnan

Idag har vi vart på resande fot i prick 4 veckor! Det går inte att ta in allt vi vart med om, en helt sjuk resa och förmodligen den bästa jag gjort
-----

Mycket riktigt så vaknade vi kl 07.20 av tåget som körde förbi i 300 med en chaufför som somnat på tutan!

Vi åt frukost och sedan tog vi tunnelbanan till World Trade Center och Memorial, minnesplatsen för alla som föll offer den 11 september! Där tornen stod har dom istället byggt två enorma pooler med vattenfall där allas namn står ingraverade! Så fint! ♡

När jag var i New York förra gången hade dom börjat bygga Freedom Tower men nu var det äntligen klart och vi fick åka upp i det! Riktigt riktigt häftigt! Med sina 541 meter och 104 våningar är "Freedom Tower" eller "One World Trade Center" det fjärde högsta I världen!

Ännu en svindlande höjd denna resa!

Efter detta gick vi till Battery Park och åt lunch!

Vi tittade också på frihetsgudinnan! Det var milslånga köer för båtturen så vi skippade det! Men vi såg den ändå och jag har redan gjort båtturen så det gjorde mig inte så mycket! :)

Helena fick ett tråkigt besked här om dagen så hon valde att åka hem idag. Jätte jätte tråkigt att resan skulle få ett sådant avslut för henne! ♡

När Helena åkt hem tog jag och Sandra en långpromenad i central park medan dom andra gick på fantomen på operan! I central park hände det som vanligt grejer och denna kväll såg vi tvättbjörnar! Det sötaste jag sett någonsin!  Dom levde under bron och delade plats med stora sköldpaddor, råttor, fiskar och änder. Det var en man som hade en stor brödlimpa med sig som han matade tvättbjörnarna med!

Hej då finaste underbaraste Helena! Vi ses snart igen och tack för denna helt sjuka/galna och bästa resan någonsin!  VI SAKNAR DIG!

Dag 27- Woodbury outlet

När vi vaknade imorses kom partypinglorna hem från efterfesten..07.30!
Jag Helena och Sandra bestämde oss för att äta frukost och sedan ta bussen till woodbury outlet som ligger ca 1 timma utanför Nyc! 200 butiker och ni kan ju själva räkna ut att det blev en dyr dag, men kul hade vi! :D

Efter 8 timmars shopping tog vi bussen tillbaka till Times square!
Supernöjda är vi men med en gnutta ångest över att logga in på SEB-appen sitter vi nu här och kan inte sluta titta på våra köp!

Nu ska vi sova och invänta väckningen imorgon kl 7.15. Vårt hotell ligger typ PÅ en järnvägsräls och chauffören står på tutan varje gång det åker förbi oss... det låter ungefär som att tåget är I sängen när man är sådär halvt medvetslös och undrar vad det är som händer!
Sandra flyger nästan ur sängen varje gång!

Godnatt!

Dag 26- 4th of july

Idag har vi firat Usa's nationaldag! Vi startade dagen med en god frukost på hotellet och hälsade Nicolina Välkommen till New york.  Hennes flyg hade också blivit försenat så hon kom hit vid 02.00 inatt!

Efter frukost gav vi oss ut på stan! Vi gick till Central Park och strosade runt lite på gatorna! Tiden botstavligt talat springer iväg här i Nyc!

Det började regna och vi gick tillbaka till hotellet för att äta lite lunch och ta en lite tupplur. Alla somnade och vaknade vid 18 tiden! Då blev det lite brådis då vi inte var ensamma om att vilja se fyrverkerierna från Brooklyn Bridge!

Vi tog tunnelbanan dit och herre min gud vad folk det var! Det var byggnader och träd i vägen och vi tänkte att detta går aldrig, vi kommer inte se nånting. Men gav vi upp? Nej nej nej, vi gick mot strömmen och efter några gator var det en tjock kö med stängsel som poliserna öppnade lite då och då. Vi använde armbågarna lite snyggt och snart där efter var vi inne och fick grymma platser precis vid vattnet med utsikt över Manhattan, frihetsgudinnan och fyrverkerierna.

Svårt att fånga det på kort men det var nog det mäktigaste fyrverkerierna jag någonsin sett. Macy's som stod för kalaset brände 8.4 miljoner på detta! 8.4 miljoner på 20 minuter...poff, bota! Men vi är tacksamma för att vi fick se det! Riktigt riktigt häftigt!

När fyrverkerierna var slut tänkte vi att vi skulle promenera över Brooklyn Bridge bron och ta tunnelbanan hem där ifrån, .....meeeen det var vi inte heller ensamma om att vilja göra. Poliserna var helt galna och skrek på alla att BRON ÄR STÄNGD I TVÅ TIMMAR TILL...MINST!
Okej tänkte vi och gick mot tunnelbanan, ...... jag skojar inte utan snarare undrrdriver när jag säger att det var en kilometer kö på gatan för att komma ner i tunnelbanan. Det var kaos, på riktigt.

Halva New York skulle ta sig över eller under vattnet tillbaka till Manhattan och det fanns bara några få  tunnelbanelinjer att välja mellan. Hundratusentals människor yrade runt i Brooklyn och hade nog samma funderingar som vi, hur fasen ska vi komma här ifrån?

Vi gick runt i en timma och valde sedan att gå tillbaka till första stället och där hade köerna lättat, dom hade öppnat upp så man inte behövde betala och lösa biljetter för att få bort alla människor, mycket smart!

På första försöket i underjorden kom vi till 42th st och vi gick raka vägen och köpte en dricka och nu ligger jag Helena och Sandra här med nytvättade fötter och ska snart sova! Jasmine, Fanny och Nicolina skulle ge sig på att gå ut, får se imorgon hur det gick!

Vilken dag!

Dag 25- New York

Nu är vi äntligen i New York! Dom säger att denna staden bara blir bättre och bättre ju fler gånger man besöker den och jag är beredd att hålla med!

Dagen började tidigt för Jasmine som skulle med flyget kl 7. Vi andra gick upp vid 7.30 och åt frukost och sedan tog Sandra en shuttlebuss till flygplatsen eftersom hon skulle flyga en timma tidigare än oss. (Varför visste vi inte med så stod det i biljetten)

Jag Helena och Fanny fick åka och lämna tillbaka vår lilla bil och det kändes väldigt sorgligt sista biten när vi åkte där på vägen! Nu är roadtrippen verkligen slut, vart tog dagarna vägen??? MEN vi klarade oss utan krock! Det ska vi bannemig ha en klapp på axeln för!

Hej då blå pärlan!

När vi checkat in så satte vi oss vid gate G16 och lyssnade på var sin dokumentär. Sen helt plötsligt kommer en blond tjej med rosa väska som såg bekant ut och sa "hejhej på er" sandra har alltså suttit vid samma Gate som oss i typ 40 minuter men utan att vi visste detta!

Vi trodde att hon var på planet men hennes flyg hade  blivit ändrat och tydligen skulle hon flyga med oss istället! Vi fatta ingenting där men det var ju skönt att vi kom med på samma flyg ändå då trots allt. Och Sandra fick ju sig en spännande busstur (helt i onödan), det är inte fy skam!

Boardingen gick långsammast i världen och det blev försenat med ca 40 min! När vi sedan satt klara och flygplanet var redo att lyfta frågar flygvärdinnorna om det finna läkare eller sjuksköterskor ombord.  Då var det en man längst bak som dom inte fick kontakt med så det blev lite kaos där och flygplanet fick åka tillbaka och parkera igen. Det har jag aldrig vart med om förut. Men efter en halvtimma kunde dom i alla fall leda mannen ut från planet så får hoppas att det gick bra med honom!

Vi kom tillslut efter många om och men iväg!
Andra flyget vi inte får någon mat på! Endast chips och godis hade dom att sälja... så typiskt usa!

Helena köpte en nackkudde som hon tyvärr inte fick så jätte mycket stöd av med det här valet av sovstil...

Väl framme i New york mötte vi upp Jasmine och tog en taxi till vårt hotell! Vi bytte om fort och gick till Times square och åt lite mat, hungriga som vargar ännu en gång!

Vi passade även på att kolla om det fanns biobiljetter till Magic Mike XXL som hade premiär den 1 juli och det gjorde det! Lite spontant bokade vi 5 biljetter kl 19 denna kväll!
Denna biosalong var den största jag någonsin vart i. Ljudsystemet var också något utöver det vanliga. Det var fåtöljer med touchknappar så man kunde ställa in så att man nästan låg ner med fotstöd. Helt okej!

Filmen var mer än okej,  leendet sitter i än. Se den så förstår ni varför!

Imorgon är det Usa's nationaldag, då blir det nog fest!!

Dag 24- Key West- Miami airport

Det blev en lugn dag idag med tanke på vad vi gjorde igår! Vi år den himmelska frukostbuffén igen och låg vid poolen till 15 tiden!  Då checkade vi ut och började åka mot hotellet vi bokat nära Miamis flygplats!  Vi flyger nämligen tre olika flyg till New York imorgon! Jasmine åker kl 7, sandra 10.30 och vi 11.30 så vi var tvungna att bo nära!
Vi lyssnade på två dokumentärer påvägen till miami så det gick fort denna gången också!  Nu har vi checkat in och har mobiltid på rummet!
Längtar redan till frukosten!

Nu längtar vi som tokar efter New York! Ska bli så kul!

Dag 23- Skydiving

Denna morgon var den bästa på väldigt länge, frukost ingick såklart inte men vi bestämde att nu får de vara slut på toastbröd och vatten, nu skulle ätas buffé!
Det var heeeeelt knäpptyst när vi åt, det var som en helig stund på något sätt. Har aldrig ätit så god frukost i hela mitt liv. Himmelsk!
Pannkakor, våfflor, ägg, bacon, omelett, bröd, flingor, jordgubbar, blåbär, melon, vindruvor, pålägg, juicer, gröt, yoghurt, ja allt allt allt man kan tänka sig!

Vi tog om ca 4 gånger och kunde inte stå raklånga efter, helt galet mätta!!

Efter frukosten gick vi till stranden, svårt att toppa miami beach men den var fin!
Jag och Helena tog en promenad på stranden och kom på att "men guud vi har ju inte gjort skydiving, när ska vi hinna det?!! "
Vi gick förbi några killar som sålde vattensport-aktiviteter och frågade om dom visste något bra ställe vilket dom gjorde. På 3 minuter var det bokat, kl 17 skulle det bli av!!!

Vi blev så rastlösa att vi valde att gå upp till poolen istället, där hände det lite mer!
När jag låg och solade tittade jag upp av en slump och såg något enormt gå förbi, vad i hela **** var det där?????
Vi sprang efter och kollade, en stooor fet leguan! Ingen hade mobilen så vi fick inget kort..men den sorgen varade inte så länge för PÅ busken bakom min solstol satt det nämligen en till goding.

Det är ödlor överallt och spindelnät med rödgröna ägare. Ödlor och sånna där på bilden går bra men fasen inga spindlar! Där går gränsen!

Vid 15 tiden gjorde vi oss iordning i vårt fullkomliga kaosrum. Såhär är det, ensamtid är som sagt inte något som är självklart utan extremt sällsynt. Man kan ju tänka sig att badrummet åtminstone är en sådan plats men nej, när jag duschade idag var en på toa,en sminkade sig, en blåste håret och en smörjde in sig! Vi var alltså 5 personer inne i badrummet samtidigt!!

Men när Helena skulle leta fram lämpliga underkläder inför eftermiddagen aktivitet börjar hon helt plötsligt skrika som om det vore en leguan i väskan, KAKERLACKA SKREK SANDRA KACKERLACKAAAAA! Alla skriker och hoppar upp på närmsta stol eller säng och blir fullkomligt hysteriska! Igår höll vi glatt i en Aligator som kunde bita av fingrarna på oss och nu skrek och grät vi över en kackerlacka bland Helenas trosor!
Sandra försöker "rädda" situationen genom att med en broschyr svinga iväg kackerlackan MOT FANNYS väska!! Sen var den spårlöst försvunnen. Kaos!

Klockan tickade och vi blev tvingade att lämna kvar kackerlackan som vi döpte till Kondrad i rummet.....

Väl framme vid skydivingcentralt!
Jesus Kristus vad varmt det var.  Det var som att komma tillbaka till Las Vegas, fast tropisk värme. Ni skulle sett oss, vi svettades som grisar allihop men Sandra tog priset när hennes knän bara rann! Hur fan kan man svettas från knäna?!

Det första vi möttes av var denna skylten:

Kanske inte är det första man vill se...men vi skojade om den men fick ganska snart reda på att det var grovt allvar... amerikaner!

Först ut var Helena och Fanny!  Något taggade såklart!

Vi fick vänta i den enorma hettan men det var värt varenda sekund när man fick se dom komma flygandes får himmlen , och glädjen och euforin när dom landade!

Efter detta var det vår tur! Fy vad taggad man var! Tre år sedan vi hoppade i Nya Zeeland men denna gången var det betydligt mindre plan och mer spartanskt om man säger så!
Det planet är jag rejält tveksam till om det gått igenom besiktningen de senaste 30 åren...

Upp i luften for vi i det minst sagt rangliga planet! Killarna skulle skoja med Sandra att hon fått fel väst på sig så då svettades hon ännu mer från knäna kan jag säga!  Hahaha!

Jag fick börja att slänga mig ut! Fy vilken känsla! Andra gången var nästan bättre, man visste vad som skulle hända och man kunde njuta mer av det! Ta vara på dom där 40 sekunderna av fritt fall!

Strax efter mig kom sandra som förmodligen hade förstört hörseln på killen hon hoppade med !!!😂

Glada och extremt nöjda tjejer som är en aning höga på livet just nu! Vilken dag! Godnatt från oss och Kondrad som förmodligen gosar till sig i någon av sängarna just nu

Dag 22- Everglades & Key west

Vaknade med ett lager fukt på kroppen, vilket skithotell! Har haft krig med luftkonditioneringen hela natten  och det är helt omöjligt att få en behaglig temperatur. Kanske för att det luktar kattlåda och för att hela maskinen är helt möglig...

Tur det var sista natten!! Var på krigsstigen när vi skulle checka ut och bad att få tala med hotellchefen för såhär äckliga rum kan dom inte hyra ut!
Dom skulle kolla upp det och höra av sig men vi får väl se hur det blir med det!

Efter frukost tog vi bussen till biluthyrningsfirman för att hämta ännu en pärla! Denna gången var det väl kanske inte lika hysteriskt men den var riktigt skön att köra! Inte lika aggressiv och mycket lättare att veta vart man har på vägen!

(Bild kommer)

Jag fick börja köra och efter 10 minuter får fanny panik i bilen och börjar leta efter sin plånbok...den var borta!
Jag sa åt henne att kolla i gps fodralet men där var den inte sa hon, så vi åkte tillbaka till bilfirman och nästan anklagade dom för att ha tagit plånboken, men när dom erbjöd henne att kolla på övervakningskamerorna var det bara att ge upp. Den var inte där. Vi letade igenom hela bilen och tillslut en gång till i gps fodralet.. vad tror ni låg där? Jo fannys plånbok! Haha!

Efter det åkte vi till Everglades safari park för att leta efter krokodiler! Det var häftigt!

Det var svårt att fånga dom där rackarna på bild men efter båtturen fick vi se en liten show och om vi ville fick vi hålla i en liten för 5 $, vilket vi självklart gjorde!

Efter Everglades började vi åka mot Key West! Vår sista sol och bad destination! Helt sjukt vad fort det har gått. Vi ska snart åka hem!!
Vi lyssnade på P3 dokumentär så tiden ut till key west gick väldigt fort!
Hotellet var helt underbart!! Såå fint och balkong ut mot poolen!

Rejäl skillnad från vårt förra hotell, om man nu kan kalla de för det!
Dock tog det 3 sekunder innan vår lyxsvit såg ut såhär:

Vi fick se att det fanns tvättmaskiner på hotellet så det första vi gjorde var att ladda några maskiner för att försöka få bort all fukt och dålig lukt! Helt otroligt att inget möglade under vistelsen i miami! :P
Nu är allt i alla fall tvättat, luktar väl inte rosor direkt men det är i alla fall tvättat och det är huvudsaken!

Nu är der fullkomligt kaos! Tänk innehållet i 4 tjejers resväskor som nu hänger på tork o ett 40 kvadratmeter stort hotellrum.

Nu är tjejerna och äter men jag är fortfarande mätt sen lunchen så jag passar på att ha lite egentid här i rummet!  Väldigt skönt!

Imorgon blir det stranden och poolen!