Puss & kram

underbara mamma, pappa, syskon, syskonbarn & vänner

skulle bara påminna er om att jag,

SYDÖN

Heej på er där hemma i varma sköna vårsverige!

Här kommer ännu en uppdatering om vad vi gör och hur vi mår!

I Wellington stannade vi bara en natt eftersom det skulle hällregna och vara grått och trist så dagen därpå tog vi färjan över till sydön! Tog 4 timmar jag sov typ hela vägen, kunde inte sova på natten så var helt slut! Nillon var också helt slut men av lite andra orsaker, han kom nämligen hem kl 5 på morgonen och vi skulle upp klockan 6!
Började väcka honom 05.55, och höll sedan på i 50 minuter! Väckte honom miljoner gånger utan framgång, men när det var 10 minuter till bussen skulle gå reste han sig och och gick ut så det löste sig efter många om och men. Haha!

Väl framme på sydön åkte vi till Kaiteriteri som var jääätte mysigt!! En liten by med en fin strand och grejer! Där trivdes vi!
Det är så konstigt väder här, i Wellington var det sviinkallt och vi hade på oss alla kläder vi ägde, och i Kaiteriteri var det shorts och linne som gällde. Knasigt men skönt att det inte är helkört på solfronten. Än finns det hopp!!

I Kaiteriteri gick jag Emma och Madde ut på en springrunda, har blivit så duktiga nu! Efter det lagade vi lite mat och hade det mysigt! Bodde dock i världens minsta rum så väskorna fick vi nästan stapla på varandra!

22 mars Westport
Vaknar upp till klarblå himmel och sol så vi låg vid stranden i ett par timmar sen var det dags att åka vidare till westport och jag skojar inte, det var nog den tråkigaste staden (om man kan kalla det för stad) vi någonsin varit i. Platt, grått , tråkigt industriområde där dom hade smällt upp några hus och ett hostel... ne usch där ville vi inte va. Men vi gick i alla fall ut och sprang en liten runda och lagade lite mat, det gamla vanliga med andra ord.
Som tur va var det bara ett mellanlandningsställe så vi bara sov där och åkte vidare nästa morgon!

23 mars Lake Maniphua
Denna dag var det Lake Maniphua som gällde och ah, det kändes lite som att komma hem.
Hostelet låg precis vid en väg mitt ute i ingenstans, och runt om var det fullt av kohagar. Vi får verkligen se allt här, för några dagar sedan var vi i en storstad och denna natten skulle vi tillbringa i skogen. Men det är ju aldrig fel med lite variation!
På bussen sa Mangee (busschaffisen) att det skulle vara maskerad och BBQ på kvällen så vi hoppade in i ett köpcentra och köpte lite grejer att klä ut oss med. Temat var Superhjältar eller sportstjärnor och vi var superhjältar " TEAM SWEDEN"!

Såhär snygga blev vi

Några meter ifrån hostelet låg världens finaste strand helt gömd, så där passade jag och emma på att ta lite kort!
Maskeraden var skoj men maten vi fick var BÄST! Grillat kött, potatis, pastasallad, vanlig sallad, sås, bröd ja allt! Vi åt som att vi aldrig hade sett mat förr, men man får passa på, är inte varje dag man äter kött! :)

24 mars Franz Josef
Klockan 9 nästa morgon åkte vi till Franz Josef och det hällregnade verkligen! Så blev att sitta inne på rummet resten av den kvällen och mysa och ladda inför Glaciärvandringen dagen efter. Unnade oss även pankakor denna kväll och det var som vanligt underbart gott!

25 mars Glaciärvandring Franz Josef
Idag var det dags för ännu ett äventyr för mig Madde och Emma, idag skulle vi nämligen vadra upp för Nya Zeelands tredje största glaciär! Vi gick först och trodde att det var världens tredje största men blev näst intill idiotförklarade när Guide sa " neee nya zeelands tredje största såklart" ... Det var väl inte alls självklart? haha.

Klockan 10 gick vi iväg till Franz Josef centrat och fick all utrustning man skulle ha och vi var väl påklädda vill jag lova.
Vi hade 5 lager på överkroppen och 3 på benen men det skulle tydligen behövas sa dom så vi räknade med att det skulle bli kallt. . . var ju trots allt is vi skulle vandra på. På fötterna hade vi raggsockor och stora kängor sen fick vi även vantar och mössa! Så vi var något svettiga i bussen till stället där vi skulle börja gå.
Såhär såg vi ut :)

Väl framme vid platsen var det 45 minuters vandring till glaciären från bussen vilket vi inte riktigt hade räknat med men till en början var vädret bra så det gick kanon. Väl framme vid Glaciären fick vi ta på oss isdobbar under fötterna för att få fäste i isen. sen var det bara att fortsätta gå.

På denna "lilla" vandringen hade vi nog alla världens väder, regn, hagel, snö, sol, storm, regn igen, sol igen, och så höll det på.
När vi skulle äta öppnade sig himmlen och regnet bara öste ner så då åkte humöret ner i samma hastighet som den vi hade när vi slängde oss ut från flygplanet i Taupo.
Ni vet när man har förberett en god pastasallad och sett fram emot att sitta och äta den.. mmmm vad gott det skulle bli, mums.. men när man öppnar väskan och märker att allt regn som har fallit från himlen ligger i en samlad pöl i ens ryggsäck och när man är helt pisseblöt var det inte så njutningsfullt att sätta sig ner och äta.
Hade även köpt en chokladkaka vi skulle mumsa på och pappret runt den hade ju lösts upp av allt vatten så den goda chokladen såg inte så smakfull ut så det blev inget med det heller.

Så där satt vi och viste inte om vi skulle skratta eller gråta, så vi valde att skratta åt situationen som uppstod.
Emma satt och åt sin tonfisk men fingrarna för hon hade glömt gaffel, hennes hälar blödde eftersom hon hade för små skor eller för stora sockar, när hon ska ta upp maten ur ryggsäcken märker hon först vattenpölen och efter det märker hon att hon har med sig ALLA viktiga papper, dom svindyra skydiving cd skivorna, pass, ja allt och det kunde man iprincip vrida ur.
Madde han ta en bild, sen märkte hon att hennes minneskort på kameran var fullt, hon klämde sig och fick en blodblåsa på handen, inte jätte stor men det var synd om henne ändå. Hennes kakor hade omvandlats till deg eftersom dom hade lösts upp av vattenpölen i ryggsäcken. Och så jag då, pissblöt as hungrig men sur för att det regnade så där stod jag utan gaffel för den gav jag till emma så det blev istället jag som fick äta med fingrarna, blöt chocklad, fuktskadad kamera och blodsockernivå på botten. Men vi kämpade på

Lägg märke till att det faktiskt droppar från chokladkakan... såhär glad blev jag när jag märkte vad som hänt.. haha!

Ett tag funderade vi faktiskt på att avbryta "skiten" och gå tillbaka, (vi hade tagit heldag 8h, och hade gått ungefär hälften) men envisa som vi var fortsatte vi och tur var väl det, för ca 30 minuter efter lunchstoppet blev det sol och klarblå himmel. Så konstigt väder här, det kan gå från sommar till vinter på 1 timma.
Men efter regn kommer solsken, och humöret åkte upp i samma hastighet som det åkte ner så då glömde vi bort timman med hällregn!

Var så himla fint där på toppen av glaciären, strålande sol och fantastisk utsikt! Så trots regn hagel och allt vad det nu var så gjorde soltimman där på toppen att det var värt varenda sekund och varenda krona.
Dock blev det ju oväder på vägen hem men då skulle vi ju som sagt tillbaka så då gjorde det igenting, vi var nöjda och glada ändå.
När vi kom tillbaka fick vi varm choklad och det var hur gott som helst!

På kvällen kom det några snöflingor, men det var tydligen inte den första snön för året, helknäppt!
Nillon var inte så sugen på Glaciär så han och Cissi stannade kvar på hostelrummet och tog det lilla lugna. MEN man borde passa på för guiden sa att om 75 år kommer denna glaciären inte att finnas kvar, för så fort går det.

RÄDDA GLACIÄRERNA, TA CYKELN OCH LÄMNA BILEN HEMMA! Haha.

26 mars Wanaka
I wanaka skulle jag kunna bo, gud vad fint det var! Sydön är såå mycket finare än nordön!
Det var strålande sol så vi gick till ett litet utecafé som låg precis vid sjön och tog en fika! Kladdkaka... var INTE igår! MMUMMS!
Njöt verkligen av det fina vädret hela dagen solade och levde livet!

27 mars QUEENSTOWN, BUNGY, SWING!!!
Åkte tidigt från Wanaka och bussen styrde nu mot staden vi längtat efter att komma till, QUEENSTOWN, staden alla pratar om.
Och vi förstod varför, så grymt vackert och mysigt. Kändes som en liten skidort, stort men litet på samma gång.
Innan vi checkade in på hostelet åkte vi till bron där det första bungyjumet gjordes och där hoppar folk än idag!
Där hade dom även sitt centrum för att boka alla bungyjump och vi fick även se en film om bungyjumpens historia!
Så här mina kära gjorde vi vår bokning för bungyn, men inte den från bron som var på 40 meter utan Nya Zeelands HÖGSTA på 134 meter!!! Och hoppet skulle vi göra IDAG!
Man blev så himla taggad när man fick se alla som hoppade från bron, dock skulle vi hoppa 100 meter högre än dom så var svårt att företställa sig hur högt det faktiskt var.
Efter detta checkade vi in på hostelet och sedan gick vi i samlad trupp till bussen som skulle höra ut oss till bungystället.
Redan i bussen började nervositeten smyga sig på, men vi var såå förväntansfulla!
När vi kom fram var det snabba ryck, hoppa i selen och sen åka ut i hissen som skulle ta oss ut till rampen där vi skulle hoppa mellan två berg.
Det är helt omöjligt att beskriva hur högt det var, och ännu svårare att beskriva känslan att slänga sig ut i en liten sele och två band runt fötterna från 134 meters höjd.

Var så sjukt nervös men fyfasen vilken känsla det var. Man var så sjukt stolt över sig själv när man hissades upp där efter hoppet och man var så glad att man vågade.
Dock hade man inte mycket till val när man väl ställde sig där, det var iprincip bara att hoppa!
Nillon cissi och emma fick nog efter bungyn men det fick inte jag och madde, vi ville ha mer så vi bokade även världens högsta SWING, vilket på svenska betyder att vi slängde oss ut i världens högsta gunga. Denna gjorde vi ihop och hjälp vad kul det var.
Precis innan hoppet frågade jag om allt verkligen var ok för det kändes som att linorna satt löst, och då svarade han " jag vet inte det är min första dag här" .... kul..så då blev vi lite nervösa vilket han såg och då började han flytta om på våra säkerhetslinor och grejer så då kom lilla paniken, PRECIS då släpper han, och vi svingas iväg!

DET VAR SÅÅÅ KUL!

Denna dagen var den bästa hittils på resan och jag tror den blir svårslagen för hjälp vad kul vi hade!
På kvällen firade vi med att äta pizza på en pub och tog var sin cider för det var vi verkligen värda!

28 mars QUEENSTOWN

Idag har vi sett det finaste Nya Zeeland har att erbjuda, eller i alla fall något av det finaste, MILFORD SOUND!
Tog bussen dit som tog en evighet men det var det värt för sen skulle vi få hoppa på katamaranen som skulle ta oss till såå fina platser.
Dessutom väntade en stor buffé med allt man kan tänka sig så ni kan ju tänka att vi åt. Vi var först att ta oss och sist kvar så vi fyllde på skafferiet rejält.
potatis, kyckling, ris, kött, pasta, frukt, grönsaker, bröd, såser, potatissallad, vårrullar ja ALLT! Så lyckometern var på topp!
Mätta och glada gick vi ut på däck där solen sken som aldrig förr och tog en miljon kort och solade och hade det så skönt så skönt!

Ännu en väldigt lyckad dag! Imorgon blir det shopping och utforskning av vår nya favoritstad Queenstown.

Torsdagen den 29 mars
När jag vaknade idag såg jag att nillon låg på golvet och sov med kläderna på + keps!! Cissi låg i hans säng och hennes var helt full av kläder, sminkväskor, papper och annat så han hade erbjudit sin säng och lagt sig på golvet, en riktig gäntleman!
Men nu är det även bevisat, han sover till och med med sin lilla svarta keps:P

Idag blev det som sagt shopping och jag som inte skulle handla kom ju givetvis hem med kassar ändå:P Dock var det väldigt fint innehåll i kassarna så jag var nöjd.
Till och med nillon shoppade loss denna soliga dag, 2 jeans, 2 shorts och 2 t-shirts för typ 700kr, tummen upp för det! :)

KRAM PÅ ER!

Karta

Här får ni en liten karta där ni ser  vart vi har varit och vart vi ska :)
Kanske blir lite lättare att hänga med då :)

Har även lagt in fler bilder från resan på min facebook så där kan ni kolla på fler kort från Nya zeeland och sista tiden i Australien! [email protected]

KIWI

Hej svejs :)
Nu har det gått ännu ett par dagar och nu är det dags för lite uppdatering igen!
Vi åker alltså med Kiw Experience och har ännu en grym busschaffis som heter Mangee!
Detta är vår fina gröna buss
Tisdagen den 14 mars
Auckland- Coromandel
Åkte från Auckland klockan 8:30 och kom fram till Coromandel på eftermiddagen! Men vi gjorde några stopp längst vägen. Det första stoppet var lunchstopp där jag äntligen fick unna mig min thaimat som jag så länge velat ha! SUPER GOTT!!!
Det andra stoppet var vid en vandringsled som ledde oss till världens finaste strand!!
Kändes verkligen som att man hade kommit till Thailand! Dessutom hade vi riktigt bra väder så där slog vi oss ner och badade i det iskalla vattnet och bara hade det gött! Nillon passade även på att surfa, dock utan bräda... (på sitt lilla egna sätt)!
Nej vi är inte i Thailand, vi är på Nya Zeeland :)
Efter detta åkte vi till vårt hostel som var helt nybyggt och det kändes inte alls som ett hostel eftersom det var små stugor med ett stort trädäck och ah det var grymt!
Vi delade rum med 2 andra tjejer från scottland som var jätte mysiga, så vi hade det trevligt :)
Vi bodde precis bredvid Hot Water Beach som är en strand där man kan gräva sig grop i sanden och plötsligt stöter man på en jätte varm källa som går genom stranden. Så vi gjorde vårt egna lilla spa där pa stranden vilket var jätte mysigt!
Här njuter jag av det jätte varma vattnet som vi grävt fram
Onsdagen den 15 mars
Coromandel - Waitomo
Var tidig uppgång denna dag, skulle åka redan klockan 7:30! Som tur var gick det sova lite på bussen!
Även idag blev det några stopp, frukoststopp och ett vandringsstopp! Vandringen var över massa broar, vattenfall och en skit lång tunnel som var rätt fräck!
På bussen bokade vi även dagens aktiviteter som man kunde göra och jag bokade "Black water rafting" som verkade jätte kul!! Man fick välja pa 3 timmar och 5 timmar och jag valde 5 timmars eftersom det skulle vara mest adrenalin sa dom, så tyckte det verka roligast.
Vi fick se en film om hur det var och man skulle firas ner i linor 40 meter under marken ner i underjorden bland grottor, vattenfall och allt!  Nillon var inte sugen så han bokade inget denna dag,
Så när vi väl hade checkat in på vårt hostel slängde jag i mig mat snabbt sen hämtade dom upp oss och så åkte vi till stället där vi skulle göra det!
Först fick vi ta på oss våtdräckter, gummiskor, hjälmar, selen och alla säkerhetslinor m.m och ja vi var med andra ord gör snygga...
Sen fick vi öva på hur man skulle använda sig av linorna och selen man hade på sig, och sen var det dags att firas ner 40 meter under marken! VAR SÅ HÄFTIGT!
När vi väl var nere skulle man åka en linbana till nästa ställe och det var så kul! Efter det var det dags att hoppa i det jätte sköna 14 grader "varma" vattnet i ett gummidäck och åka ner för en fors och shit vad kul det var!
Det var riktigt kallt men man hann aldrig riktigt tänka på det eftersom man hela tiden gjorde saker! Dessutom fick vi varm choklad, kakor, varm saft, mjölkchoklad och sånt där nere så det var lugnt! ;)
Jaa vi gjorde massor där nere i mörkret! Vid ett ställe fick alla släcka sina pannlampor och lägga sig i däcket och baka kolla upp, där var det miljoner "glowworms"  som lyste upp grotttaket!
Sist fick vi klättra upp för 2 vattenfall viket var svårt jobbigt men såå häftigt!
Jaa detta var det roligaste jag gjort hittils och det var så värt pengarna! 5 timmar kändes som 1 timma!
När vi bestigit sista vattenfallet och var klara åkte vi tillbaka och duschade och åt varm beagle och soppa! SUPERSKOOJSIGT!
Lite bilder från raftingen
Fredagen den 16 mars
Waitomo- Rotorua
Åkte klockan 9 från Waitomo till Rotorua och stannade bara en gång för att kolla på dem som skulle göra zorben, man lägger sig i en stor gummiboll och åker ner för en kulle iprincip! Detta lockade inte oss så vi kollade bara på och åt glass i solen! :)
Vi har haft riktigt tur med vädret sen vi var i Bay of island och det är vi extremt glada för.
Allt blir så mycket lättare och roligare när det är uppehåll och fint väder! Allt ser så mycket finare ut också! Vi checkade in på base och delade rum med 4 andra svenska tjejer från bussen. Nu har vi varit samma personer som har rest ihop i bussen så nu börjar man få koll på varandra och det är kul!
Slappade bara denna dagen vilket var jätte skönt, har varit mycket dom senaste dagarna så var gött att bara göra ingenting!
På bussen bokade vi förmodligen en av resans absoluta höjdpunkter, SKYDIVING!!!
Lördagen den 17 mars
Rotorua - Taupo
Bussen hämtade upp oss klockan 9 vid vårt hostel, och efter det åkte vi till en skog och tog en morgonprommenix och efter det blev vi upphämtade av Skydiving gänget!
Först fick vi se en film om hur allt skulle gå till och sen var det bara att hoppa i overallen och ta på sig den superduper snygga mössan och glasögonen! Efter detta fick vi hoppa in i det rosa flygplanet tillsammans med dom vi skulle hoppa med, dom som hade våra liv i deras händer. Men en av killarna hade gjort detta 25000 gånger så det kändes som att dom hade "hyffsad" koll på läget! :P
Allt gick så himla fort, helt plötsligt var man uppe på 15000ft och dom öppnde dörren och då var det bara att hoppa, man hade inte mycket val! :P
Nillon var först ut och det var lite läskigt att se honom bara försvinna ut i ingenstans.. :P Men sen var det min tur och den känslan... herregud helt omöjlig att beskriva! Var lätt det häftigaste vi gjort! Och det var såååååå kul!
Fick styra och greja lite själv dessutom när fallskärmen var ute och det var skitkul!
Jag hade betalat för kort och film så det var en kamerakille som hoppade bredvid oss! Det var dyrt men kände att man kanske bara gör detta en gång och då måste man ha kort på det! Så det var värt pengarna! Man är ju inte för snygg på filmen alltså men det är riktigt kul att ha!
Efter detta var vi så sjukt nöjda och glada för att vi vågade och för att vi överlevde så detta firade vi på kvällen! Passande nog var det St Patrics day så det var full rulle ute på stan! Riktigt kul!
VI GJORDE DET!!!
Söndagen den 18 mars
Taupo
Idag hade vi en ledig dag i taupo vilket var jätte skönt! Delar rum med tjejerna från sverige som är jätte mysiga allihop! Tror det är bra för mig och nillon att umgås med lite annat folk också, kan bli lite för mycket att bara vara med varandra hela tiden! Så det är jätte kul att man hittat andra man också trivs med!
Är verkligen ombytta roller nu, i Australien var det jag som fick leva med enbart killar typ hela tiden, men nu är det precis tvärt om! Här är nillon omgiven av tjejer och jag tror inte han fäller några tårar för det ;) Tjejerna från england slåss nästan om honom så jag tror han trivs som fisken i vattnet! Han har dessutom lärt sig att koka gröna ärtor så hans lycklighetsnivå är på topp nu !!! ;)
(Måste berätta när nillon skulle göra ärtorna första gången, han skulle göra sin kungamåltid som bestod av makaroner fiskpinnar och ärtor, och det tog honom 1, 5 timma att göra detta!!!!! Hahaha hur är det möjligt???!! Pasta 7 min, fiskpinnar 5 min och ärtor 2-3 min ...
Men nu går det liiite fortare i alla fall så snart kan vi kanske börja äta tillsammans! ;)
MEN har försöker i alla fall och när denna resan är över kommer han vara kung i köket.. )
Till lunch gjorde vi pannkakor och det var verkligen hur gott som helst! Så längesedan.. men mamma, inget slår dina pannkakor!
Det blev inte många knop gjorda denna dag men som sagt det var riktigt skönt! eller vänta lite nu, jag var faktiskt ute och sprang kl 7 denna morgon!! Inte illa va?? Har typ inte sprungit sen jag åkte så blev lite förvånad över att jag var sugen på att springa när jag vaknade... var ju ett tag sedan...
Ska försöka börja träna lite nu, tjejerna är också sugna så vi får se hur bra det går! Försöka kan man ju!
Måndagen den 19 mars
Taupo-River Valley
Idag kom vi till River Valley, en sjuukt liten by eller vad man nu ska kalla det för! Bussen kunde inte åka ända fram till hostelet eftersom vägen var så liten så vi fick gå sista 300 m och en bil kom och hämtade våra väskor!
Det kändes som att man var på klassresa, alla sov i samma rum och det var faktiskt jätte mysigt!
Så vad gjorde vi denna dag.. vi var faktiskt ute och sprang igen!! Så himla hurtiga är vi! ;) Var uppförsbacke hela vägen så var skönt när vi vände om för att springa tillbaka!
På kvällen var vi alla ganska trötta efter vårt träningspass så det blev film och mys!
Tisdagen den 20 mars
River Valley
Igår bokade jag in mig på ännu en aktivitet som var white water rafting så det var dagens aktivitet för mig!
Raftingen började klockan 9 så dom hämtade upp oss vid vårt lilla hostel, tog på oss våra raftingkläder som bestod av våtdräckt, fleecetröja, underställ och regnjacka.
Sen var det bara att hoppa i båten och börja paddla!!! Faaaasen vad kul det var! White water rafting är alltså när man sitter i en gummibåt och tar sig ner i strömmen förbi vattenfall och de ena och det andra! Vi var 7 stycken i min båt och vi var jätte duktiga enligt han som hade ansvaret för oss ;) Kanske inte i början men i slutet började vi lära oss..
Man gör så mycket hela tiden och inget är det andra likt, detta var svin kul och jag vill verkligen göra det igen!
Kamerakillen sa att det blev något fel på kameran men vi fick i alla fall några foton så det var ju tur det :)
För övrigt mår vi som sagt kanon och vi har jätte roligt! Men självklart saknar vi er där hemma men är mindre än 2 månader kvar till vi kommer hem nu så tiden går verkligen fort!
Nu har ni lite koll på oss igen, hoppas ni har det bra hemma i sverige!
KRAAAAM!!
Lite blandade bilder
Hej svejs :)

Tisdagen den 14 mars
Auckland- Coromandel

Nej vi är inte i Thailand, vi är på Nya Zeeland :)

Här njuter jag av det jätte varma vattnet som vi grävt fram

Aldeless nybyggt enbart för Kiwi bussens backpackers :)

Onsdagen den 15 mars
Coromandel - Waitomo

Gänget som raftade! :)

Fredagen den 16 mars
Waitomo- Rotorua
På bussen bokade vi förmodligen en av resans absoluta höjdpunkter, SKYDIVING!!!
Lördagen den 17 mars
Rotorua - Taupo
Bilderna från hoppet ligger på en cd skiva och har inte haft möjlighet till att lägga över dom än men här kommer lite bilder från våra egna kameror!
Men bilderna från själva hoppet kommer!!

Mamma , pappa, se vad det står på mina händer!

Jag, madde, emma och cissi !

Tummen upp för skydiving!

Jag och Emma fick supersnygga t-shirts för att vi köpte korten och filmen!!

Söndagen den 18 mars
Taupo

Måndagen den 19 mars
Taupo-River Valley

Tisdagen den 20 mars
River Valley- Wellington

När han skrek höger i början slängde sig alla åt vänster och tvärt om, haha så det blev lite fel.. men som sagt vi lärde oss! Vi fick även hoppa från en 6 m hög sten rakt ner i forsen också, det var spännande! :P
Efter raftingen åt vi lite mat och sedan hoppade vi in i bussen igen för att åka till Nya Zeelands huvudstad, Wellington!! Tog 4 timmar att komma dit och när vi väl var framme regnade det och var riktigt ruskväder så vi bäddade in oss på hostelrummet och bara myste istället!

Nillon och Cissi gick ut och testade wellintons uteliv men eftersom vi ska upp kl 6 imorgon skippade jag emma och madde det!

Lite white water afting bilder!
Här fick vi hoppa ur båten och bara ligga och flyta och känna på hur stark strömmen var!

Ner för forsen!!!

Imorgon lämnar vi regniga Wellington och tar färjan över till Sydön!
Kollade vädret för dom kommande dagarna och kan ju glädja er där hemma med att ni har det varmare än oss, och att vår solbränna kommer försvinna fortare än kvickt!
Sydön välkomnar oss nämligen med 10 grader och sol/regn!
VAD HÄNDER?!?!?!?!

Så nu tar vi fram dom varma kläderna som inte finns i väskan...
Det är höst här...

KRAAAAM!!

NYA ZEELAND

Heeej!!

Nu var det jatte langesen igen men vi har haft fullt upp och det har varit svart att komma at internet sa det ar darfor! Sa nu ska jag forsoka sammanfatta allt vi gjort sen sist pa 25 minuter! Sa det far bli kortfattat :)

Dom sista dagarna i Sydney var det jatte bra vader sa en dag akte vi till Bondi Beach och var dar en hel dag! Var riktigt kul att komma tillbaka dit! Sen var vi en svang vid operahuset och turistade oss och det blev endel shopping!

Kvallen den 6 mars akte vi till flygplatsen kl 21.00 och skulle tillbringa annu en natt pa en stol eller kanske ett golv pa en flygplats! Traffade tva tjejer som vi larde kanna i Hervey bay, varlden ar sa liten ibland!

Natten pa flygplatsen gick hyffsat for nillon och daligt for mig! Sov inte manga timmar sa var helt slut nar det var dags att checka in kl 7 nasta morgon men det gick!
Vi akte med Emirates och det var det storsta plan vi nagonsin akt i! Sa himla lyxigt var det! Och som pricken over i hade dom Twilight Breaking Dawn pa listan bland filmer sa dar var min flygning raddad! Nillon hitta också en film han tyckte om!

Nya Zeeland!
Landade i Nya Zeeland kl 15.00 lokal tid! Vi tog en airbus till vart hostel och checkade in pa Nomads i Auckland! Det var ett fint och frascht hostel tack och lov!
Denna dagen blev det inte mycket gjort, vi lagade oss lite mat och slappade massooor!

8 mars
Denna dagen fick vi en guidad tur genom auckland och gjorde en såkallad bridge climb! (vi gick over harbour bridge) Var riktigt haftigt! Fick aven mojligheten att gora ett bungyjump fran bron men vi hejdar oss till Queenstown! Men shit vad sugen man blev nar man fick kolla på nar dom andra hoppade! Ska bli sa kul!

9 mars
Var jatte fint vader denna dagen sa vi passade pa att fylla i solbrännan lite! Gick till en jatte fin park och hade det riktigt gott!
Pa kvallen tog vi ett bad i hostelets bubbelpool som lag uppe pa taket av byggnaden! Lite lyxigt! :)

10 mars
Idag var det dags att åka till Bay of island som ar sa omtalat! Sa långt norr ut man kan komma pa Nya Zeeland!
Var tidig uppgang for bussen gick redan kl 7.00 sa det var jobbigt men vi kunde som tur var sova lite pa bussen!
Tog ca 4, 5 timma upp till Phihia och dar hittade vi varldens mysigaste hostel! Kandes som en blandning av sommarstuga och bat! Var riktigt hemtrevligt sa det var positivt!
Pa bussen bokade vi en tur ut pa havet dar man skulle fa se delfiner och jag bokade ocksa en heldag till Cape Reinga som ar sa hogt upp man kan komma i Nya Zeeland! Nillon var inte sugen pa detta sa han bokade inte det!
Denna dagen tog vi oss en tur pa cykel for att se oss om i den lilla byn! Valdigt mysig!

11 mars
Idag var det dags for Delfinutflykten som skulle vara i 4 timmar! Till en borjan var alla jatte taggade och stod langst kansterna och holl utkik efter fenor vid havsytan, men ICKE! Nar det gatt 2 timmar satt alla pa stolarna i baten och hoppet om att fa se delfiner var inte direkt pa topp! Meen skam den som ger sig, strax efter detta sa dom antligen att dom hade hittat dom sma filurerna, och da blev det fart pa oss kan jag lova! Alla sprang ut pa dack och dar var dom! Vils levade vilda delfiner som lekte runt baten! Var sa himla hafftigt! Annu hafftigare var nar vi fick hoppa i och simma med dom!
Var verkligen en drom som gick i uppfyllelse for oss bada! En delfin missbedomde mig lite sa han snuddade vid mitt ben!
Ne det var det coolaste vi gjort hittils pa resan och vi var saa nojda o glada efter detta! :)

Nillon har inte tagit manga bilder pa denna resan men denna lyckades han fasen bra med!!

12 mars
Idag var det dags for mig att aka pa utflykt ensam, till toppen av Nya Zeeland - Cape Reinga!
Traffade en svensk tjej fran Karlstad som jag hangde med under resan vilket var jatte kul! Visade sig att vi hade 2 gemensamma vanner och att hon hade varit i lilla gotene nagra ganger! Ja varlden ar som sagt liten!

Under denna dagen fick vi se sa sjukt vackra landskap, Nya Zeeland maste vara varldens finaste land om man ser till dess natur!
Vi var ute vid fyren, dar tasmanska havet och stilla havet mots riktigt coolt att ha sett!
Sen har vi aven fatt surfa pa sand, hur kul som helst! Vi akte pa ninety mile beach med bussen (den langsta strand jag nagonsin sett) och sen svangde vi av och kom till sanddynornas land! Dar vi alla var sin surfbrada och sen var det bara att aka! Gammlingarna pa bussen fegade inte utan dom korde pa dom med! En tant pa 72 ar var nara pa att falla 3 stycken som var pavag upp i backen, sag sa himla kul ut! Tuff tant! :D

Vi stannade vi massa stallen denna dag och det var sa himla kul! Guiden var som alla andra guider jatte rolig och han fullandade verkligen var lilla tripp!

Sandsurfing! SA ROLIGT!

Sa , Vad gjorde nillon nar jag var borta en hel dag?
Jo han gav sig ut pa vandring och gick sjalvklart vilse, men en as farlig kille (enligt nillon sjalv) med massa tatueringar skjutsade hem honom igen! Sa han var nog inte sa farlig trots allt! Han sa att han hade sett honom pa typ 4 olika stallen och tyckte att han sag ratt vilsen ut sa han plockade upp honom! Annars hade val nillon varit i typ wellington vid det har laget!

13 mars, idag!
Idag vaknade vi till klarbla himmel och sol sa da passade vi pa att sola vid den lilla stranden! Men klockan 14.30 var det dags att lamna Bay of Island och atervanda till Auckland igen!
Sa nu sitter vi har pa ett hostel som ar lite sadar men det funkar en natt... vi ska aka vidare till Coromandel imorgon sa det spelar inte sa stor roll!

Har suttit och skrivit allt detta 2 ganger nu eftersom datorn hangde sig nar jag precis var klar... JATTE KUL!
Och nillon skulle bara ga och kopa dricka i mataffaren vilket skulle ta typ 10 min, men han var borta typ 70min  han gick namligen vilse...igen...
Borde inte slappa ivag honom sjalv ...spelar ingen roll hur stor eller liten staden ar han lyckas anda!

Planer framover
Vi har vart busspass och kommer aka till dom stallen vi vill till! Har ca 30 dagar pa oss att ta oss runt sa det ska nog inte vara nagra problemas!

KRAM PA ER!

Cairns-Sydney, 4000 timmar

Heeeej!

Efter manga om och men ar vi nu i Sydney och har lyckats hitta ett hostel!
Var "lilla" resa startade torsdag kvall /natt da vi gick till Greyhoundbussstationen lite smastressade sadar som alltid!
Dock hade vi inte behovt stressa eftersom vi efter en timma fick reda pa att var buss var sonder och att det kunde ta ca 2 timmar till, underbart! Vi var inte alls trotta eller sa sa var jattekul att sitta och vanta pa bussen i 2 timmar till!
Vi lyckades slumra till lite pa en parkbank och tillslut kom bussen men en nagot irriterad busschauffor...

Val pa bussen var det inte sa manga med sa vi fick var sitt sate sa det var skont! Nillon behover ju plats for sina ben och jag har inget emot lite extra plats jag heller! Somnade gjorde vi i alla fall och sen borjde det bli morgon! Och sahar holl det pa, man somnade lite, vaknade lite, och tillslut visste man inte om det var morgon, natt, kvall eller dag!???

Som sagt, det gick bra forsta natten och dagen men sen borjade det bli lite sma segt! Tanken var ju att vi skulle ga av i Surfers Paradise men nar vi val kom dit sporegnade det sa vi valde att aka vidare istallet! Inte sa kul att ga runt i en konstant regnande stad med vaskor och packning upp till nasan nar man inte har nagon stans att ta vagen!
Vi akte nastan igenom hela surfers anda sa vi har i alla fall sett det! Dock tankte vi inte pa att vi inte hade nagon mat kvar (for det skulle vi ju kopa pa oss i surfers)!! Sa dar satt vi hungriga, trotta och lite smatt skadade i huvudet, utan mat lite vatten och nasta stopp skulle vara om 4 timmar....

Nar vi val kom till nasta stopp var det en mack dar en pyyyyttteliten yoghurt kostar 30 kr och vill man avancera det till en typ smorgos far man ta fram dom storre pengarna! FOR EN JAKLA SMORGOS UTAN PALAGG!
Vi bada borjar bli mattligt trotta pa att ALLT ar sa sjukt dyrt i det har landet! Alskar Australien, Hatar deras priser!

Hur som helst sa gick dom dar 20 timmarna och vi kom fram till Sydney runt midnatt pa lordagkvallen! Da var det bara det dar med boende da som vi tankte att det loser vi nar vi kommer fram! Busschaffisen sa aven att han visste nagra stallen som var oppna 24 h om dygnet sa det skulle inte vara nagra problem att hitta ett rum... NEJ JUST DET, DET MARKTE VI!!
Hela jakla sydney var fullbokat! Dar stod vi, annu hungrigare, annu trottare, annu mer skadade i huvudet av 40 timmars bussfard och visste inte om vi skulle skratta eller grata! Fanns ett hostel som kunde erbjuda ett rum for 39 dollar, och da var vi tvunga att checka ut 10.00 sa vi skulle alltsa betala for att bara sova och det fanns inte i var varld sa vi gick vidare!
Tillslut kom vi till Wake up, dom hade inte heller nagot ledigt men killen i receptionen sag nog att amanda svensson och andreas nillsson var vaaaldigt nara ett psykiskt sammanbrott sa han gav oss nykeln till deras forsta vaning dar vi kunde duscha, borsta tanderna och sen fivk vi sova i deras soffor i receptionen! Dock ar wake up sydneys popularaste backpacker stalle och under byggnades ligger Side bar dit ALLA gar en lordagkvall sa golvet skakade fram till typ 4.00 och runt om oss sprang massa fulla tjejer och killar och undrade formodligen varfor vi lag och "sov" i receptionen!
Men vi hade kommit till den nivan att vi orkade inte bry oss ! Ville bara sova!

Ja fyfasen vilka dagar, men nu ar vi i alla fall incheckade pa ett backpacker stalle! Vi gjorde ett antal forsok att hitta nagot billigt men det ar som att leta efter en nal i en hostack, sa fram med stora planboken igen! Suck!
Hostelrummet vi hittade var det sista som fanns kvar och det ar ett 32 BADDARS rum, man delar alltsa rum med 30 andra!! Ska bli spannande att se hur detta ser ut! Tror det ar rekord, har hord 20 baddarsrum men inte 32!!
Aja tak over huvudet i alla fall!

Nu ska vi njuta av dom sista dagarna av Australien for pa onsdag aker vi till Nya Zeeland!

Nu vet ni lite vad vi har gatt igenom sista dagarna sa unna oss en tanke ;)