SYDÖN

Heej på er där hemma i varma sköna vårsverige!

Här kommer ännu en uppdatering om vad vi gör och hur vi mår!

I Wellington stannade vi bara en natt eftersom det skulle hällregna och vara grått och trist så dagen därpå tog vi färjan över till sydön! Tog 4 timmar jag sov typ hela vägen, kunde inte sova på natten så var helt slut! Nillon var också helt slut men av lite andra orsaker, han kom nämligen hem kl 5 på morgonen och vi skulle upp klockan 6!
Började väcka honom 05.55, och höll sedan på i 50 minuter! Väckte honom miljoner gånger utan framgång, men när det var 10 minuter till bussen skulle gå reste han sig och och gick ut så det löste sig efter många om och men. Haha!

Väl framme på sydön åkte vi till Kaiteriteri som var jääätte mysigt!! En liten by med en fin strand och grejer! Där trivdes vi!
Det är så konstigt väder här, i Wellington var det sviinkallt och vi hade på oss alla kläder vi ägde, och i Kaiteriteri var det shorts och linne som gällde. Knasigt men skönt att det inte är helkört på solfronten. Än finns det hopp!!

I Kaiteriteri gick jag Emma och Madde ut på en springrunda, har blivit så duktiga nu! Efter det lagade vi lite mat och hade det mysigt! Bodde dock i världens minsta rum så väskorna fick vi nästan stapla på varandra!

22 mars Westport
Vaknar upp till klarblå himmel och sol så vi låg vid stranden i ett par timmar sen var det dags att åka vidare till westport och jag skojar inte, det var nog den tråkigaste staden (om man kan kalla det för stad) vi någonsin varit i. Platt, grått , tråkigt industriområde där dom hade smällt upp några hus och ett hostel... ne usch där ville vi inte va. Men vi gick i alla fall ut och sprang en liten runda och lagade lite mat, det gamla vanliga med andra ord.
Som tur va var det bara ett mellanlandningsställe så vi bara sov där och åkte vidare nästa morgon!

23 mars Lake Maniphua
Denna dag var det Lake Maniphua som gällde och ah, det kändes lite som att komma hem.
Hostelet låg precis vid en väg mitt ute i ingenstans, och runt om var det fullt av kohagar. Vi får verkligen se allt här, för några dagar sedan var vi i en storstad och denna natten skulle vi tillbringa i skogen. Men det är ju aldrig fel med lite variation!
På bussen sa Mangee (busschaffisen) att det skulle vara maskerad och BBQ på kvällen så vi hoppade in i ett köpcentra och köpte lite grejer att klä ut oss med. Temat var Superhjältar eller sportstjärnor och vi var superhjältar " TEAM SWEDEN"!

Såhär snygga blev vi

Några meter ifrån hostelet låg världens finaste strand helt gömd, så där passade jag och emma på att ta lite kort!
Maskeraden var skoj men maten vi fick var BÄST! Grillat kött, potatis, pastasallad, vanlig sallad, sås, bröd ja allt! Vi åt som att vi aldrig hade sett mat förr, men man får passa på, är inte varje dag man äter kött! :)

24 mars Franz Josef
Klockan 9 nästa morgon åkte vi till Franz Josef och det hällregnade verkligen! Så blev att sitta inne på rummet resten av den kvällen och mysa och ladda inför Glaciärvandringen dagen efter. Unnade oss även pankakor denna kväll och det var som vanligt underbart gott!

25 mars Glaciärvandring Franz Josef
Idag var det dags för ännu ett äventyr för mig Madde och Emma, idag skulle vi nämligen vadra upp för Nya Zeelands tredje största glaciär! Vi gick först och trodde att det var världens tredje största men blev näst intill idiotförklarade när Guide sa " neee nya zeelands tredje största såklart" ... Det var väl inte alls självklart? haha.

Klockan 10 gick vi iväg till Franz Josef centrat och fick all utrustning man skulle ha och vi var väl påklädda vill jag lova.
Vi hade 5 lager på överkroppen och 3 på benen men det skulle tydligen behövas sa dom så vi räknade med att det skulle bli kallt. . . var ju trots allt is vi skulle vandra på. På fötterna hade vi raggsockor och stora kängor sen fick vi även vantar och mössa! Så vi var något svettiga i bussen till stället där vi skulle börja gå.
Såhär såg vi ut :)

Väl framme vid platsen var det 45 minuters vandring till glaciären från bussen vilket vi inte riktigt hade räknat med men till en början var vädret bra så det gick kanon. Väl framme vid Glaciären fick vi ta på oss isdobbar under fötterna för att få fäste i isen. sen var det bara att fortsätta gå.

På denna "lilla" vandringen hade vi nog alla världens väder, regn, hagel, snö, sol, storm, regn igen, sol igen, och så höll det på.
När vi skulle äta öppnade sig himmlen och regnet bara öste ner så då åkte humöret ner i samma hastighet som den vi hade när vi slängde oss ut från flygplanet i Taupo.
Ni vet när man har förberett en god pastasallad och sett fram emot att sitta och äta den.. mmmm vad gott det skulle bli, mums.. men när man öppnar väskan och märker att allt regn som har fallit från himlen ligger i en samlad pöl i ens ryggsäck och när man är helt pisseblöt var det inte så njutningsfullt att sätta sig ner och äta.
Hade även köpt en chokladkaka vi skulle mumsa på och pappret runt den hade ju lösts upp av allt vatten så den goda chokladen såg inte så smakfull ut så det blev inget med det heller.

Så där satt vi och viste inte om vi skulle skratta eller gråta, så vi valde att skratta åt situationen som uppstod.
Emma satt och åt sin tonfisk men fingrarna för hon hade glömt gaffel, hennes hälar blödde eftersom hon hade för små skor eller för stora sockar, när hon ska ta upp maten ur ryggsäcken märker hon först vattenpölen och efter det märker hon att hon har med sig ALLA viktiga papper, dom svindyra skydiving cd skivorna, pass, ja allt och det kunde man iprincip vrida ur.
Madde han ta en bild, sen märkte hon att hennes minneskort på kameran var fullt, hon klämde sig och fick en blodblåsa på handen, inte jätte stor men det var synd om henne ändå. Hennes kakor hade omvandlats till deg eftersom dom hade lösts upp av vattenpölen i ryggsäcken. Och så jag då, pissblöt as hungrig men sur för att det regnade så där stod jag utan gaffel för den gav jag till emma så det blev istället jag som fick äta med fingrarna, blöt chocklad, fuktskadad kamera och blodsockernivå på botten. Men vi kämpade på

Lägg märke till att det faktiskt droppar från chokladkakan... såhär glad blev jag när jag märkte vad som hänt.. haha!

Ett tag funderade vi faktiskt på att avbryta "skiten" och gå tillbaka, (vi hade tagit heldag 8h, och hade gått ungefär hälften) men envisa som vi var fortsatte vi och tur var väl det, för ca 30 minuter efter lunchstoppet blev det sol och klarblå himmel. Så konstigt väder här, det kan gå från sommar till vinter på 1 timma.
Men efter regn kommer solsken, och humöret åkte upp i samma hastighet som det åkte ner så då glömde vi bort timman med hällregn!

Var så himla fint där på toppen av glaciären, strålande sol och fantastisk utsikt! Så trots regn hagel och allt vad det nu var så gjorde soltimman där på toppen att det var värt varenda sekund och varenda krona.
Dock blev det ju oväder på vägen hem men då skulle vi ju som sagt tillbaka så då gjorde det igenting, vi var nöjda och glada ändå.
När vi kom tillbaka fick vi varm choklad och det var hur gott som helst!

På kvällen kom det några snöflingor, men det var tydligen inte den första snön för året, helknäppt!
Nillon var inte så sugen på Glaciär så han och Cissi stannade kvar på hostelrummet och tog det lilla lugna. MEN man borde passa på för guiden sa att om 75 år kommer denna glaciären inte att finnas kvar, för så fort går det.

RÄDDA GLACIÄRERNA, TA CYKELN OCH LÄMNA BILEN HEMMA! Haha.

26 mars Wanaka
I wanaka skulle jag kunna bo, gud vad fint det var! Sydön är såå mycket finare än nordön!
Det var strålande sol så vi gick till ett litet utecafé som låg precis vid sjön och tog en fika! Kladdkaka... var INTE igår! MMUMMS!
Njöt verkligen av det fina vädret hela dagen solade och levde livet!

27 mars QUEENSTOWN, BUNGY, SWING!!!
Åkte tidigt från Wanaka och bussen styrde nu mot staden vi längtat efter att komma till, QUEENSTOWN, staden alla pratar om.
Och vi förstod varför, så grymt vackert och mysigt. Kändes som en liten skidort, stort men litet på samma gång.
Innan vi checkade in på hostelet åkte vi till bron där det första bungyjumet gjordes och där hoppar folk än idag!
Där hade dom även sitt centrum för att boka alla bungyjump och vi fick även se en film om bungyjumpens historia!
Så här mina kära gjorde vi vår bokning för bungyn, men inte den från bron som var på 40 meter utan Nya Zeelands HÖGSTA på 134 meter!!! Och hoppet skulle vi göra IDAG!
Man blev så himla taggad när man fick se alla som hoppade från bron, dock skulle vi hoppa 100 meter högre än dom så var svårt att företställa sig hur högt det faktiskt var.
Efter detta checkade vi in på hostelet och sedan gick vi i samlad trupp till bussen som skulle höra ut oss till bungystället.
Redan i bussen började nervositeten smyga sig på, men vi var såå förväntansfulla!
När vi kom fram var det snabba ryck, hoppa i selen och sen åka ut i hissen som skulle ta oss ut till rampen där vi skulle hoppa mellan två berg.
Det är helt omöjligt att beskriva hur högt det var, och ännu svårare att beskriva känslan att slänga sig ut i en liten sele och två band runt fötterna från 134 meters höjd.

Var så sjukt nervös men fyfasen vilken känsla det var. Man var så sjukt stolt över sig själv när man hissades upp där efter hoppet och man var så glad att man vågade.
Dock hade man inte mycket till val när man väl ställde sig där, det var iprincip bara att hoppa!
Nillon cissi och emma fick nog efter bungyn men det fick inte jag och madde, vi ville ha mer så vi bokade även världens högsta SWING, vilket på svenska betyder att vi slängde oss ut i världens högsta gunga. Denna gjorde vi ihop och hjälp vad kul det var.
Precis innan hoppet frågade jag om allt verkligen var ok för det kändes som att linorna satt löst, och då svarade han " jag vet inte det är min första dag här" .... kul..så då blev vi lite nervösa vilket han såg och då började han flytta om på våra säkerhetslinor och grejer så då kom lilla paniken, PRECIS då släpper han, och vi svingas iväg!

DET VAR SÅÅÅ KUL!

Denna dagen var den bästa hittils på resan och jag tror den blir svårslagen för hjälp vad kul vi hade!
På kvällen firade vi med att äta pizza på en pub och tog var sin cider för det var vi verkligen värda!

28 mars QUEENSTOWN

Idag har vi sett det finaste Nya Zeeland har att erbjuda, eller i alla fall något av det finaste, MILFORD SOUND!
Tog bussen dit som tog en evighet men det var det värt för sen skulle vi få hoppa på katamaranen som skulle ta oss till såå fina platser.
Dessutom väntade en stor buffé med allt man kan tänka sig så ni kan ju tänka att vi åt. Vi var först att ta oss och sist kvar så vi fyllde på skafferiet rejält.
potatis, kyckling, ris, kött, pasta, frukt, grönsaker, bröd, såser, potatissallad, vårrullar ja ALLT! Så lyckometern var på topp!
Mätta och glada gick vi ut på däck där solen sken som aldrig förr och tog en miljon kort och solade och hade det så skönt så skönt!

Ännu en väldigt lyckad dag! Imorgon blir det shopping och utforskning av vår nya favoritstad Queenstown.

Torsdagen den 29 mars
När jag vaknade idag såg jag att nillon låg på golvet och sov med kläderna på + keps!! Cissi låg i hans säng och hennes var helt full av kläder, sminkväskor, papper och annat så han hade erbjudit sin säng och lagt sig på golvet, en riktig gäntleman!
Men nu är det även bevisat, han sover till och med med sin lilla svarta keps:P

Idag blev det som sagt shopping och jag som inte skulle handla kom ju givetvis hem med kassar ändå:P Dock var det väldigt fint innehåll i kassarna så jag var nöjd.
Till och med nillon shoppade loss denna soliga dag, 2 jeans, 2 shorts och 2 t-shirts för typ 700kr, tummen upp för det! :)