Hej då Tanzania!

06-12-13
 
Klockan 04.00, "Nillon vakna!!!, hör du hur mycket det regnar eller?!?!? Taket ramlar snart in!!" 
Nillona svar:Seriöst mandy?! Väcker du mig klockan fyra för att berätta att det regnar? 
Jag: ......tänkte att du kanske ville se afrikanskt regn och sådär. ..
Nillon: Suck. .
 
Der regna nått så inni djävulen !!! Och regnet höll i sig nästan fram till kl 12. 
Vägarna blev ganska snabbt översvämmade och lerigt är bara förnamnet! 
Efter frukost kl 8 lämnade vi Highview för sista gången och åkte mot Lake Manyara National park!
Det var regnigt men skön luft så der gjorde inget. Men alla höll med om att vi har haft sån extrem tur med vädret denna vecka! 
 
Nationalparken var helt okej men vi såg inga nya djur men dock såg vi maaassa babianer! Urgulliga! 
 
 
Klockan 11 hämtade en shuttle bus som skulle köra oss flygplatsen! Så mycket bil som vi åkt denna vecka har jag nog aldrig gjort någonsin!
Vi sa hejdå och kramade om våra nufunna vänner i safaribilen och åkte därifrån. 
Nillon var dessutom så kissenödig att han trodde att hela härligheten skulle sprängas (för han hade hört om någon adelsman som hade råkat ut för det ) ;) 
Men 3.5 timma senare var vi på kilimanjaros flygplats och oj vad vi längtade efter en pool en strand och fast boende i en vecka!! 
Nu fick inget gå fel eller krångla för der hade vi varken ork eller energi till... det fick väl sådär. 
Efter nillons låånga toabesök skulle vi checka in bagage osv. I afrika kör man "hakuna matata style" inga bekymmer, ingen stress, ganska skön inställning iof..men när det kommer till flygtider och sånt är det mindre gött. 
Jag till en seg och lugn afrikans kvinna: ursäkta, vi skulle boardat för 40 minuter sedan, är det försenat eller vad har hänt? 
Hon: inga problem madam, vi låter er gå på när planet har kommit. 
Jag: ok, så det är försenat? När blir den nya avgången? 
Hon: sitt bara ner, vänta, inga problem! 
 
MEN JOO DET BLIR ETT STORT PROBLEM EFTERSOM VI HAR ETT FLYG I NAIROBI ATT PASSA OCH JAG MISSAR INTE ETT ENDA FLYG TILL!!....ville jag skrika men jag gav ifrån mig ett fakesmile och satte mig snällt  ner igen och väntade! 
2,5 timma senare fick vi bröja gå på planet och kom fram till nairobi ca 2 timmar innan flyget till mombasa skulle gå. På dessa två timmar skulle vi hämta vårt bagage, GÅ med allt pick o pack till inrikes flygplatsen checka in bagaget igen, hitta gaten osv ah men det fixar vi!!! Hejja hejja! 
Det tog stopp redan vid passkontrollen...
"Passport please" 
Vi lämnade fram våra pass och alla arton lappar man måste skriva i.. 
" ok, ni måste betala 50 dollar var för VISA, det ni redan har gäller bara i 3 dagar." 
(Men va i helvete tänkte vi båda, detta är inte sant) !! 
Jag hade 35 dollar kvar och nillon låg på minus 50 dollar typ. (Han prioroterade öl framför att betala guiden dricks så han var luspank redan dag fyra eftersom det inte fanns bakomat i vildmarken.  Guiden var inte heller så nöjd bör väl tillläggas) 
 
Hur som helst nillon får springa iväg och leta efter en ATM och mig tog vakten som gisslan. Klockan gick och gick och det kändes som en evighet. 
Började stampa lite med foten, tittade på klockan varannan sekund men sen efter x antal minuter kom han med 100 dollar i handen! Tack gode gud för det. 
 
Men stackars nillon hade inte haft det lätt, för det första hittade han ingen ATM så fick gå till nån bank, men dom kunde bara växla till kenyanska shilling och ja herregud men det löste sig tillslut.  
Steg 2. Hitta inrikesflygplatsen! 
Inte helt lätt men när vi korsat några vägar och gator såg vi skylten! Äntligen!!! 
In snabbt som attan med bagaget i incheckningen och så sprang vi till vår gate! 
Vi skulle boarda om ca 30 min så vi firade att vi klarade detta med var sin coca cola! 
Vi gjorde oss beredda på att gå på planet när dom sekunden därpå säger i lugn och harmonisk afrikansk stil " damer och herrar, flyg PW 0272 till mombasa är försenat med 1.5 timma, tack för visad förståelse och tack för att ni flyger med oss" 
 
(((SKJUT-MIG-HÄR-OCH-NU))) ekade i huvudet på oss. 
Vi hade bokat en kille som skulle hämta oss vid flygplatsen kl 20.00 så nu var det ännu ett problem som uppstod, Hur får vi kontakt med honom? 
 
Jag började rota i alla papper och fick tillslut fram nått nummer till hotellet så flyg personalen hjälpte mig att ringa! 
 
Kl 23.00 kom vi fram till vårt hotell och det såg megafint ut. Dom hade gjort iordning mat åt oss och välkomstdrink! 
Efter maten slocknade vi rätt fort trots den stenhårda kingsize sängen! 
 
Puss! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0