Sammanfattning av två händelserika veckor

Hej på er!
Nu var det väldigt längesedan det blev något uppdaterat här men vi har haft fullt upp och ja, det har hänt en del sen sist!

Sist jag skrev var vi påväg till Byron Bay och tillslut kom vi också fram!
Byron bay var en liten men mysig stad där det kryllade av backpackers.
I Byron Bay var även Malin (min arbetskompis) och hennes pojkvän Sebastian som vi hängde en del med, vilket var jätte roligt!

I Byron fortsatte det att regna och efter 3 dagar fick jag nog och gick till Peterpan (ett researragörs företag) och bokade en resa till Alice Springs! Alice springs ligger mitt i Australien och där kan man b la åka och kolla på Ayers rock, en gigantisk stor röd sten som ingen vet hur den har kommit dit.
Dagen efter detta tog i alla fall jag och nillon vårt pick och pack och flydde bilen, byron bay och regnet. Bussen hämtade upp oss och körde oss till Brisbanes flygplats. Där skulle vi spendera 12 timmar innan planet skulle gå, jippi.
Men tro det eller ej så klarade vi oss igenom natten på flygplatsen och vi hann med planet även denna gång.
Var jätte lite folk med på planet så vi fick var sitt säte vilket var underbart för oss båda! Inte varje gång man kan ligga raklång i ett säte på ett flygplan!



Framme i Alice Springs
Både jag och nillon fick en chock när vi gick av planet och kände den extrema hettan, jag blev lycklig i hjärtat och nillon blev lite oroad. Hans hud började nämligen koka direkt. Men hellre 40 grader sol och klarblå himmel än ett kallt och regnigt liv i en bil.
Sen var det ju det där med bagaget, eftersom vi var typ 30 pers på planet var det ju inte många väskor som kom på bandet, men trots det lyckades nillons väska försvinna. Skräll! Varför blir man inte förvånad?
Så det var bara att gå till första bästa service disk och förklara hur väskan såg ut. ” Det är en svart väska som man kan dra” / nillon
Inget namn eller något på väskan utan det han kunde säga var att den var svart och att han hade 2 böcker i den! Braaavo!

Men som plåster på såren fick han en tillfällig liten kasse med förnödenheter, Quantas (flygbolaget) egna grå shorts, grå t-shirt, tandborste och tandkräm! Precis det man behöver när man ska vandra i berg och vildmark i 3 dagar…
Hade det varit min väska som var försvunnen hade jag fått fullkomlig panik men ni alla vet ju hur nillon är, ”det är lugnt”. Han hade ju trots allt sina nya tofflor på sig så skor behövde han ju inte oroa sig för.

Dom lovade i alla fall att göra sitt yttersta för att hitta väskan innan vi skulle ge oss iväg på touren.

Efter denna persen hoppade vi i alla fall på vår buss som tog oss till Heaven Hostel! Efter dagarna i bilen anlände vi nu till paradiset!
Hostelet var jätte fräscht, hade pool, det fanns toa och dusch på rummet, vi hade SÄNGAR, det fanns tvrum, dvd, datorer, stort kök, kylskåp ja allt man kan tänka sig! Allt utom nillons väska.

När vi checkat in och bekantat oss med våra rumskompisar, som var, håll i hatten, 6 killar! Det räcker ju inte med att bo med 4 stycken i 5 veckor och resa med en i 4,5 månad. Nej nej fler killar…
I alla fall så gick vi och handlade lite mat och kakor på Coles!


Andra dagen i Alice springs:
Tillbringade vi vid poolen och pressade hela dagen! Gick inte göra så mycket annat eftersom det var närmare 40 grader på dagen!
På eftermiddagen kom dom med nillon’s väska, tacka gud för det!

Sen packade vi vår lilla ryggsäck inför 3 dagars utflykten som skulle påbörjas tidigt dagen där på!

 

Dag 1: Kings Canyon
Bussen hämtade upp oss klockan 6:00 på hostelet, nillon älskade att gå upp så tidigt…
Efter det väntade ca 6 timmars bussresa ut i vildmarken, men givetvis stannade vi på några stället och pausade lite.
Ett av stoppen var på en kamelfarm mitt ute i ingenstans, så där tog jag tillfället att rida kamel för första gången och det var en upplevelse! Nillon var lite för ”ekonomisk” så han sparade sina 30 kr och kollade på! ;)
På farmen fanns det även kängurus som vi fick mata, utflyckten började väldigt bra! J

Väl framme vid Kings Canyon (motsvarar Grand Canyon sa Tom vår guide) var det bara att börja traska! Var 45 grader som varmast och gå är det jobbigt att gå i berg! Men man fick se och uppleva så mycket så det var helt klart värt det! Vi gick i ca 4 timmar och efter det var man helt slut. Då var det rätt skönt när vi åkte till ett ställe som hade en stor pool som man kunde svalka sig i! Efter det lagade vi mat (köttfärsås och spagetti) HUR GOTT SOM HELST! Och sen var det då dags att sova…
Det där med att sova under bar himmel pang på marken är väl inte riktigt amanda svenssons grej…
Fy fasen vad rädd jag var… vi hade en fjuttig madrass och en sovsäck som skydd för alla förbaskade djur.
Ni vet nog alla om min spindel, orm och kryp fobi men för dom som inte vet är den fobin inte av denna jord. Under natten vaknade jag ett antal gånger av att jag antagligen drömde att det var en spindel på mig, så jag rusar upp med hjärtat i halsgropen, och i farten börjar jag fundera på om jag bara drömde att det var en spindel eller om det faktiskt var en spindel där???
Detta händer hemma också men då kan jag bara hämta pappa, men nu fanns ju inte pappsen där och nillon är lika rädd som mig så han var inte mycket till hjälp.
Men det var bara att lägga sig ner igen, och försöka somna vilket jag gjorde några timmar.

 

 

Dag 2 – Ayers rock
När jag vaknar på morgonen, ganska långt innan vi skulle ha gått upp men jag bestämde mig för att nu fick det vara färdigsovit.
Av någon anlednig kollar jag på mina händer och ser att båda är blodiga…
Efter en natt i vildmarken är inte första tanken att man har blödit näsblod utan då tänker man att man förmodligen har brottats med dingos eller blivit biten av en livsfarlig orm… Kollade mig i backspegeln på bilen och hade blod på hela kinden och jag såg ut att ha tampats med både det ena och det andra… Läskigt, men det var bara lite näsblod.

Vid 6.30 vaknade tom och sa åt alla att gå upp, jag försökte mig på att väcka nillon ca 4 gånger men gav tillslut upp så Tom fick väcka honom istället. Då gick han minsann upp.

Denna dagen var det dags för Ayers Rock, det jag längtat efter!
Dock fick vi inte gå ända upp på stenen eftersom det var för varmt i januari och februari, så det var en stor besvikelse. Men det var bara att se glad ut och gå runt stenen istället! Men jag och nillon var  busiga och klättrade lite på den ändå.
Ayers rock var grymt fascinerande, Tom berättade att den var 348m hög, vilket är ganska högt för att vara en sten, men att det sjuka var att den fortsätter 2,1 km under markytan. Stenen är dessutom över 600 miljoner år gammal så det var rätt coolt!

Det tog ca 2 timmar att gå runt stenen och efter detta åkte vi till ett kulturcentra om aborginerna! Fräna snubbar!
Efter detta åkte vi till en utkiksplats några km från Ayers rock och kollade på solnedgången över stenen, jätte fint!


Sedan anlände vi till vårt camp där det tydligen hade varit 2 ormar precis innan vi kom, känns ju jätte tryggt att veta när man ska ligga på marken…
Innan vi skulle ge oss själva till ormarna var det lite grillfest, år kängurukött, kamelkorv och biff. Kändes väldigt konstigt att äta kamel och känguru när jag dagen innan gosade med dom, men man måste testa!
Det var inget fel på det men höll mig till biffen!

Eftersom jag hade en sån otrevlig natt på marken dagen innan valde jag att sova på matbordet (lite skydd mot ormarna) och jag sov faktiskt bra!


Dag 3 – Kata tjuta
Tom väckte oss 04:00 för att vi skulle kolla på soluppgången, behöver jag nämna nillons tillstånd? Det finns inte i hans värld att gå upp kl 4 så han var halvt medvetslös men han följde med!

Sista platsen att besöka på touren var Kata tjuta som är en gigantisk klippsamling. Där vandrade vi i 3 timmar och det var riktigt häftigt, men man började bli lite trött på att gå och gå och gå men vi genomförde det och sen var det 5 timmars bilfärd hemmåt till hostelet i Alice Springs!

Nöjda och glada hoppade vi av bussen och checkade in på hostelet igen! Nu skulle vi bara ta det lugnt och inte göra någonting i 4 dagar, helt underbart!
Dagarna spenderade vi vid poolen, solade och badade! På kvällarna lagade vi mat, spelade kort, satt vid datorn eller kollade på film! Det bästa av allt var nog att ha nära till dusch och toa, och att ha en egen skön säng! Så vi njöt av varenda minut sista dagarna innan vi skulle tillbaka till bilen!



Brisbane
Vi landande i brisbane vid 15 tiden i söndags (5/2) och där hämtade Philip Gustav och Mattias upp oss med bilen på flygplatsen!
Efter det åkte vi till ett ställe i brisbane som killarna hade hittat som hette South Banks! Brisbane är en helt vanlig storstad men denna delen gjorde allt!! Hur fint som helst! Dom har byggt en strand mitt i centrum med en jätte stor pool, och runt om ligger en fin park med massa grillar och annat mys.
Där stannade vi 2 nätter och sista kvällen innan vi gav oss av lyxade vi till det med grillkväll! Jätte mysigt och bättre än nudlar!





Noosa & Australian zoo
Dagen där på var det dags att ge sig ut på vägen igen, och nu var målet noosa! Men eftersom Australian zoo låg innan stannade vi till där först!
När vi kom fram dit stängde zoot, så vi bestämde oss för att ta en heldag där nästa dag. Men bredvid zoo’t låg ett sjukhus för skadade djur som man fick gå in i, så där såg vi våra första koalor som var på rehab! Sååå fina!

Vi kunde inte stå på parkeringen under natten så vi åkte lite längre bort och ställde oss där över natten!

Australian zoo
Liiite skillnad mot borås djurpark! :P Höll i en koala , klappade kängurus, såg tigrar, krockodiler, elefanter, zebror, gifraffer m.m.m!
Att hålla i en koala var det mysigaste jag gjort typ, så underbara små varelser!
Var på zoot hela dagen och hade en jätte bra dag! Det började regna precis när vi skulle gå ut så vi tajmade det perfekt!
Efter vistelsen på zoo’t åkte vi till Noosa! En jätte mysig liten stad med fina stränder!
Vi ställde oss precis vid en strand med dusch och toalett!

 


Idag
Sådär, nu har jag skrivit ner nästan 2 veckor i ett inlägg! Vet inte om ni fortfarande läser men nu ska jag försöka uppdatera lite oftare så det slipper bli såhär lång inlägg!

Vi är i alla fall fortfarande i Noosa! Igår gick vi genom nationalparken till Alexandria Bay, noosas finaste strand och den var grym! Efter det gick vi till ”hells gate” som var en utkiksplats där vi fick se vilda delfiner!!!!
Massa djur på bara någon dag, kan inte bli bättre!
Imorgon ska vi lämna noosa och åka vidare till Fraiser Island och vad vi hittar på där får vi se! Blir antagligen lite segling och jeepsafari :) 

För övrigt mår vi bra! Vädret är toppen och bilden går som den ska!



Har lagt in massa bilder från resan till Alice Springs och från senaste dagarna här på min facebook, så kolla där om ni vill se fler bilder!


Kram på er!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Amanda i morgon ska vi åka på melodifestivalen.

Va fina bilder det var på facebook.

Ebba tyckte du va modig att hålla i alla djur.



Många goa kramar från ALEX och EBBA♥ :)

2012-02-10 @ 19:31:11
Postat av: gabriella

Vilka härliga upplevelser!

Men en sak Andreas...snus?? SNUS????

2012-02-10 @ 20:33:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0